Ελένη Μαρκή, Αναπλ. Προϊσταμένη Μ.Π.Κ. Γεν. Νοσ. Αθηνών Λαϊκό
Χριστίνα – Ιωάννα Οικονόμου, νοσηλεύτρια MSc, Μ.Π.Κ. Γεν. Νοσ. Αθηνών Λαϊκό
Οι πληροφορίες που παρέχονται στον ασθενή θα πρέπει να του επιτρέπουν να σχηματίσει πλήρη εικόνα των ιατρικών, κοινωνικών και οικονομικών παραμέτρων της καταστάσεώς του και να λαμβάνει αποφάσεις ο ίδιος ή να μετέχει στη λήψη αποφάσεων, που είναι δυνατόν να προδικάσουν τη μετέπειτα ζωή του. Ο ασθενής θα πρέπει να έχει εκφράσει γραπτώς ή προφορικώς την συγκατάθεσή του να υποβληθεί σε περιτοναϊκή κάθαρση.
Ο ασθενής ή ο ασθενής και ο συνοδός του (σύντροφος, γονιός, τέκνα, άτομο που ασχολείται με την φροντίδα του) ή ο συνοδός.
Λαμβάνεται υπ’ όψιν η προτίμηση και η προθυμία εκπαίδευσης του κάθε ατόμου, αλλά ταυτόχρονα προσμετρούνται οι δυνατότητες και οι ικανότητές του. Η αναλογία εκπαιδευτή και ασθενή ορίζεται σε 1:1.
Δωμάτιο με επαρκή φωτισμό, αερισμό, που να διαχωρίζεται με πόρτα για ησυχία και ιδιωτικότητα. Απαραίτητη η ύπαρξη επιφάνειας εργασίας, καθισμάτων και νιπτήρα για το πλύσιμο των χεριών. Καμία άλλη δραστηριότητα δεν θα πρέπει να επιτελείται ταυτόχρονα στον χώρο.
Ο εκπαιδευτής θα πρέπει να διαθέτει επικοινωνιακές δεξιότητες που προωθούν την ανάπτυξη καλής ποιότητας διαπροσωπικών σχέσεων με βάση την εμπιστοσύνη και να διαθέτει ισχυρή πίστη στην αυτονομία του ασθενή. Επιπλέον θα πρέπει να ενθαρρύνεται η έκφραση τυχόν αποριών, ερωτήσεων και να εξασφαλίζεται η δυνατότητα της ελεύθερης έκφρασης. Κρίνεται ωφέλιμη η χρήση απλού λόγου, η αποφυγή περίπλοκων ιατρονοσηλευτικών όρων και η εξατομίκευση στις ανάγκες ή στις μαθησιακές δυσκολίες του κάθε εκπαιδευόμενου.
Ο εκπαιδευόμενος θα πρέπει να είναι σε θέση να κατανοήσει την γενική ιδέα της περιτοναϊκής κάθαρσης και να εφαρμόζει χειρονακτικές δεξιότητες.
Ηλικιωμένοι ασθενείς ή ασθενείς με συνοδά νοσήματα, όπως αναιμία, προβλήματα όρασης, ακοής, μνήμης ή αντίληψης ενδέχεται να παρουσιάσουν δυσκολίες στην εκπαιδευτική διαδικασία. Συνεπώς, απαιτείται περισσότερη υπομονή και επανάληψη από τον εκπαιδευτή.
Το πρόγραμμα της εκπαίδευσης περιλαμβάνει θεωρία αλλά και πρακτική εξάσκηση στα εξής:
Θα πρέπει να περιλαμβάνει την:
Η εκπαίδευση θα συνεχιστεί έως ότου ο εκπαιδευόμενος θα είναι ικανός να:
Η δυνατότητα εκτέλεσης περιτοναϊκής κάθαρσης είναι μία δυναμική κατάσταση ! Γι’ αυτό απαιτείται επαρκής και συνεχής επικοινωνία του ασθενούς με τη Μονάδα Περιτοναϊκής Κάθαρσης. Έτσι το νοσηλευτικό προσωπικό θα βρίσκεται σε επαγρύπνηση και θα μπορεί να εντοπίσει τυχόν μεταβολές αναγκών και ικανοτήτων του ασθενούς και του περιβάλλον
Περιτοναϊκή κάθαρση – Ιστορική αναδρομή – Μέθοδοι
Περιτοναϊκή Κάθαρση: Περιτόναιο το μαγικό όργανο – τι είναι και ποιός είναι ο ρόλος του
Κολύμβηση: ποιότητα ζωής για τους ασθενείς σε περιτοναϊκή κάθαρση
Διαλύματα περιτοναϊκής κάθαρσης: είδη και αποτελεσματικότητα